onsdag 3 juli 2013

Rocoto-skörd

Trots att det bara är början av juli så vågar jag påstå att detta är det bästa rocoto-året jag varit med om. Igår skördade jag ca 1 kg mogen frukt. Så mycket så tidigt har jag inte ens vågat hoppas på tidigare. Det enda smolket i bägaren är att jag inte alls vet vad denna oväntade framgång beror på. Givetvis vill jag upprepa detta nästa år med fler rocoto-plantor men det enda jag kan komma på är att jag gav många av plantorna en mycket tidig start, i november och december såddes de första. Men detta tror jag inte är hela sanningen. Men när man har tur så är det kanske opassande att gnälla.

Lite olika rocotos, C. pubescens.

Denna röda PI387838 Locoto är uppenbarligen inte längre helt sort-ren men om den är lika produktiv i generation två som nu i generation ett, så kommer jag definitivt att fortsätta odla den i alla fall.

Denna PI 387838 Locato ser ut som jag minns den från tidigare år.

Den lilla och kompakta PI 585261 fortsätter att ge gott om små och relativt milda frukter.



Den bruna rocoton från Åke Truedsson ger, som namnet antyder, bruna frukter. Nu återstår det att se hur produktiv den är.




PI 585273 ger ganska stora köttiga frukter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar