söndag 14 juli 2013

Kinesisk vitlök

Idag var det äntligen dags för vitlöksskörd. Jag har de senaste par åren odlat tre kinesiska sorter. De har alla det gemensamt att de är redo att skördas ungefär två veckor tidigare än de flesta andra, mestadels ryska, sorter som jag odlar. Nu har de gulnat ordenligt och de flesta ligger ner, vilket jag tyder som att det är dags att dra upp dem.

Ingen av dem hade börjat dela sig och det är nog första gången som jag lyckas skörda dem i tid. Efter att jag sköljt dem och hängt upp dem ser de ut så här. Samtliga är soft neck-sorter, så nästa säsong blir det nog till att göra några flätor.


De tre sorterna är:

Chinese White:
Dessa lökar är fortfarande bedrövligt små. Så små att jag beslutat mig för att inte fortsätta med denna sort nästa säsong. Lökarna är små och har ljust lila-strimmigt skal. 6-8 små klyftor per lök.

Chinese flat:
Denna sort var lika liten som ovanstående sort förra året och är denna säsong betydligt större. Den har rent vitt skal och 8-9 klyftor per lök. Jag överväger att fortsätta med denna sort.

Chinese Hong:
Den sort som har fungerat bäst är den som Hong skaffat. Den är störst och klyftorna är dessutom färre till antalet, 6-7 stycken per lök. Även denna sort är betydligt större än förra säsongen. Skalet är vackert vitt i färgen med lite svaga lila strimmor. Denna sort kommer jag att odla vidare.

Nu till de nya sorterna för året. Två nya sorter har införskaffats. Eller i alla fall trodde jag att de var två olika sorter. Den ena var redan torr och den andra sorten köptes som färska lökar. Ju mera de färska lökarna torkar, ju mera tycks den likna den andra sorten. De kommer båda från samma provins, Shandong (山东省), i västra Kina, .

Shouguang:
Den ena sorten kommer från Shouguang (寿光) som ligger i Shandong-provinsen och inhandlades färsk. Lökarna är ganska stora (i snitt 75 g) och har lila-strimmigt skal. De har ungefär 15 klyftor i dubbla rader. Anledningen till att de är öppnade på bilden ovan är att jag var orolig att de skulle börja mögla annars.

Shandong:
Den andra sorten kommer också den från Shandong och är påfallande platt i utseendet. Den är stor, i snitt 100 g per lök, och har 10-12 klyftor i dubbla rader. Skalet är lilastrimmigt. Jag har inte provsmakat den ännu men även innan jag hunnit göra det så ser jag mycket fram emot att börja odla denna sort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar