måndag 8 april 2013

Hibiscus-sticklingar, del I

I juni 2011 så tog jag ett par Hibiscus-sticklingar från en plantering vid UTC, La Jolla. En dog direkt men den andra överlevde och sköt blad men bildade inga rötter. Den överlevde hela hösten och vintern och i mars året efter hade den fortfarande inga rötter. Under våren experimenterade jag med olika rotnings-hormon och substrat för att få igång rotbildningen och den 22 juni, nästan ett år efter att jag tog sticklingen, stack de första rötterna fram ur krukan. Ytterligare tre månader senare var den 75 cm hög och blommar.


 Nu, efter ytterligare några månader så fyller den hela köksfönstret och jag är i begrepp att klippa ner och plantera om den. Den har en otrolig växtkraft och jag får nog vara flitig med sekatören för att den inte skall växa mig ur huset kommande säsong.

2 kommentarer:

  1. Åhh vilken skönhet!
    En hibiscus som fyller hela mitt köksfönster och som växer mig ur huset fattas verkligen mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En rotad stickling kommer med posten så snart jag lyckats få fart på dem!

      Radera