lördag 2 februari 2013

Hydro-projektet

Denna säsong planerar jag att testa odling av chili i hydro-kultur. Efter att ha läst ett antal böcker i ämnet och framför allt Jukka Kilpinens inspirerande sida om teknikens förträfflighet för chili-produktion känner jag mig mycket nyfiken på att testa. För att själv bilda mig en uppfattning om hydro-kulturens fördelar och nackdelar jämfört med odling i jord i kruka så tänker jag göra ett kontrollerat experiment för att utvärdera resultatet av de båda teknikerna.
Jag kommer att fortlöpande skriva om projektets framskridande här på bloggen. Eftersom jag är novis inom ämnet så kommer det att bli en läroprocess för mig och mycket av det jag skriver om är anteckningar för mig själv att minnas vad jag gjort.
Först kommer ett par inlägg om näring lämpad för chili-odling. Det finns en hel del spridd information och det jag hittat kommer jag att sammanfatta i ett par inlägg.
Efter det tror jag att jag kommer blogga lite om hur jag planerar själva konstruktionen av projektet. Sammanfattningsvis så kommer jag att bygga ett mindre drivhus som jag delar i två delar. I den ena hälften (den östra) kommer jag att bygga en odlingsbänk för ett ebb och flod-system och i den andra (västra) kommer bänken att rymma krukor med jord. Riktigt vilka sorter som jag skall prova har jag inte bestämt ännu men jag tror att det blir en C. chinense, Red Savina, och en C. pubescens.
Efter det blir det blog-inlägg om hur projektet rent praktiskt går framåt. Jag hoppas ni kommer att finna projektet lika spännande som jag tycker att det är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar