måndag 31 december 2012

Några fler uppkomlingar

Då var det dags för ytterligare ett par chili att titta upp ur jorden, idag två C. chinense.

IPK CAP 691 (Red Fire)
Art: C. chinense
Egna noteringar: Denna sort skaffade jag genom Seed Savers Exchange 2010. En ny sort för mig. Skall enligt uppgift få runda små chinense-bär till frukter.


Red Savina
Art: C. chinense
Ursprung: Denna sort har en spännande historia som har med introduktionen av storskalig produktion av habanero i USA att göra. Tre trädgårdsentusiaster verksamma inom rymdindustrin kom på idén att de ville introducera habaneros till den amerikanska allmänheten. I slutet av 80-talet började de odla habaneros i stor skala men när det var dags att skörda hade deras enda köpare hoppas av. Istället för att dumpa hela skörden till underpriser beslöt de att förstöra en stor del av den och därmed höja kilopriset. När Frank Garcia Jr satte sig i traktorn för att påbörja detta arbete tittade han ner och i det stora fältet av orangea habaneros såg han en avvikande planta som hade en röd frukt. Han plockade den röda frukten, kastade den i traktorn och började plöja ner habanero-plantor. Från denna enda frukt härstammar Red Savina, som sedan odlats världen över. Läs mer om trions försök att introducera habaneros på den amerikanska marknaden i "The habanero cookbook" av Dave DeWitt och Nancy Gerlach (Ten Speed Press, 1995).
Egna noteringar: Denna sort odlade jag för första gången någon gång 2003, vid vilken tid den var rankad som världens hetaste. Hettan hos mina egenodlade frukten var en besvikelse men fruktigheten uppvägde den lite klena hettan med råge. Sedan dess har jag odlat dessa under flera år men inte sedan 2007. I år bestämde jag mig för att köpa nya fröer eftersom jag tänkte att mina gamla fröer från 2006 inte längre skulle vara viabla. De nyinköpta fröerna visade sig inte hålla måttet och inga plantor hade kommit upp efter en dryg månad. Då sådde jag en massa av mina fröer från 2006 och visst kom de upp, 9 dagar efter sådd. Så nu ser jag åter igen fram emot att få fylla frysen med kuber av denna aromatiska chili. Här är en bild från hösten 2007.


4 kommentarer:

  1. Hemma i stan...bredband finnes:)
    Jättefin blogg du startat....lägger till den på min läslista!

    SvaraRadera
  2. Men jag hatar ordverifieringen..skitstörigt för gamla människor som behöver progressiva glasögon.....
    Kram :)

    SvaraRadera
  3. Tack. Låter bra att du är tillbaka till att bekvämligheter. Jag lade till dig blog i min länklista med. Bra att hålla koll på allt man regelbundet bör patrullera.

    SvaraRadera
  4. Den kräver inte av mig att verifiera ord. Kanske tycker sidan synd om mig eller nått.

    SvaraRadera